אנשים רבים שואלים מדוע עליי לעשות ייפוי כוח מתמשך? יש לי צוואה, זה מספיק לי, לא? מה יש לי לדאוג לכל כך הרבה דברים...? מה כבר יכול לקרות? איך כל כך הרבה מסמכים יעזרו לי?


התשובה לכל אחת מהשאלות היא בהחלט לא מספיק הדבר!


כל אדם המכבד את עצמו ורוצה לדאוג לעצמו גם בחייו וגם לאחר לכתו טוב יעשה אם יהיו באמתחתו גם ייפוי כוח מתמשך וגם צוואה.


ייפוי כוח מתמשך דואג להמשך קיום חייו בכבוד ועל פי רצונותיו של הממנה (האדם מעל גיל 18 המבקש למנות מיופי כוח) וזאת במידה ולא יוכל עוד להחליט בעצמו על המשך השגרה אליה הורגל. ואילו צוואה דואגת לקיים את מבוקשו של המוריש (אדם מעל גיל 18 המבקש להוריש לאחרים את כלל רכושו) לגבי רכושו אשר הוא דאג כל חייו שיהיה בבעלותו וזאת לאחר מותו.


שני המסמכים פונים פני עתיד ומבחינת מסמכים משפטיים אשר נועדו להבטיח את עתידו של האדם - האחד בחייו והשני לאחר מותו


עורך הדין אליו פונים לערוך ייפוי כוח מתמשך, בדרך כלל גם יערוך את הצוואה בהתאמה. הרי מדובר באותם נושאים הקשורים לאותו אדם. עורך הדין ידע להתאים הן את ייפוי הכוח המתמשך והן את הצוואה לצרכיו ולרצונותיו של האדם שפנה אליו.


בייפוי הכוח המתמשך הממנה יפרט את רצונו לגבי מספר תחומים בחייו - רכושי, אישי ורפואי, ואילו בצוואה המוריש יפרט את רצונו לגבי רכושו.


ייפוי הכוח המתמשך קובע כיצד על מיופי הכוח לפעול מול גופים שונים אשר הממנה יצטרך את עזרתם אל מול מצבו הסיעודי החדש לו ולמשפחתו. ייפוי הכוח המתמשך יעזור לממנה ומיופי הכוח לפעול ביתר קלות מול הגופים השונים - בדרך כלל ממשלתיים ופיננסיים, אשר מערימים קשיים רבים מול יחידים אשר מגיעים מבולבלים אליהם ולא יודעים מה עליהם לעשות. ייפוי הכוח המתמשך עושה סדר בעניינים השונים ומסיר את רוב המכשולים הבירוקרטיים.


לדוגמא מול הבנקים השונים כאשר הממנה צריך למשוך כספים להמשך טיפולו ואין למי ממשפחתו ייפוי כוח בחשבונותיו השונים, או פנייה לקבלת מטפל זר עבור הממנה על כל הכרוך בכך - הוצאת ויזה עבורו, מימון משכורתו מתוך כספי הממנה, פנייה לביטוח לאומי או לחברת הביטוח הפרטית.


צוואה תקל על היורשים השונים בחלוקת הרכוש ביניהם ותמנע סכסוכים משפטיים מיותרים המובילים את הצדדים לבתי המשפט השונים.


מהם תפקידיו של עורך הדין המטפל בייפוי הכוח המתמשך והצוואה?


הן בייפוי כוח מתמשך והן בצוואה עורך הדין נפגש עם הממנה / המוריש על מנת לוודא שאין שום השפעה שלילית עליו לערוך את המסמך המשפטי החשוב עבור מי ממיופי הכוח או מי מהיורשים.


עורך הדין אף "תופר" יחד עם הממנה / המוריש את המסמך המשפטי על פי "מידותיו".


מאחר ובדרך כלל הממנה בוחר בבני משפחתו מדרגה ראשונה שיהיו מיופי הכוח שלו במידה ויהפוך לבלתי כשיר ולא יוכל לבצע הפעולות בעצמו, עורך הדין העורך את ייפוי הכוח המתמשך יבנה את הצוואה בהתאם לאמור בייפוי הכוח המתמשך בכל הנוגע לרכושו של המוריש.


גם תמחור המסמכים יהיה בהתאם ועל כן, כדאי ורצוי לפנות לעורך הדין הנמצא ברשימת עורכי הדין המורשים לערוך ייפוי כוח מתמשך (רשימה אותה ניתן למצוא באתר של לשכת עורכי הדין על מנת שיכין הן את ייפוי הכוח המתמשך והן את הצוואה.


בייפוי כוח מתמשך עורך הדין נפגש עם הממנה לבד ולאחר שווידא עימו כי לא מושפע לרעה מאף גורם יכין את המסמך וייפגש גם עם מיופי הכוח על מנת להסביר להם את מהות המסמך ולהחתימם על המסמך.


בצוואה נפגש עורך הדין עם המוריש ומוודא כי גם במקרה של הכנת הצוואה אין על המוריש השפעה שלילית מגורם כלשהו. לאחר הכנת הצוואה ייפגש עורך הדין עם המוריש ויחתמו על הצוואה.


אני בדעה אישית ומקצועית כי חשוב מאוד לשמור על שקיפות בכל מה שנוגע לרצונותיו של הממנה ושל המוריש ועל כן אני ממליצה לכל מי שפונה אליי לעדכן את מיופי הכוח ואת היורשים בכל הנוגע לפרטי שני המסמכים - שקיפות מלאה תמנע סכסוכים מיותרים בעתיד לגבי הטיפול בממנה ולגבי חלוקת רכושו.


ייפוי הכוח המתמשך דואג לשמירה על כבודו של הממנה גם כאשר הוא הופך לסיעודי ולא יכול לשמור על כבודו, וצוואה שומרת על כבודו של המוריש לאחר מותו וכיבוד רצונו של המוריש. בשני המסמכים האדם מעל 18 שנה, בעל אזרחות ישראלית, מתגורר בישראל, רכושו בישראל והוא כשיר וצלול לחלוטין במועד עריכת המסמכים המשפטיים.


בשני המסמכים במידה ומתעוררת בעיה משפטית הנוגעת לאמור באחר מהמסמכים בית המשפט אליו פונים הצדדים הינו בית המשפט לענייני משפחה.


לסיכום, מדובר בשני מסמכים משפטיים חשובים אשר כל אדם הדואג לעתידו, הן בחייו והן לאחר לכתו כדאי ורצוי שיפנה לעורך הדין הנכון והמתאים לו על מנת שיכין עבורו המסמכים. מסמכים אשר יישמרו על ידו במגירה (לאחר שיפוי הכוח המתמשך הופקד אצל האפוטרופוס הכללי והצוואה הופקדה ברשם הירושות) בתקווה לימים טובים ובריאים, המסמכים יופעלו בעת הצורך כאשר הממנה והמוריש ישנים יותר בשקט.