לפני שלושה חודשים הגיע אלינו למשרד זוג צעיר, עם ילד בעל נכות בשיעור 100%, שהיו מעוניינים לבצע קניית נכס - איך עוזרים להם עם פטור ממס רכישה ילד נכה? במהלך העסקה לזוג לא היה פטור ממס רכישה ועל כן הם נדרשו לשלם מס רכישה למדינה. מדובר בזוג חסר אמצעים, שמשתכר במשכורת מינימום. משרדנו עוסק בעזרה מול הרשויות בקבלת הטבת מס רכישה (בעסקאות מקרקעין) בגין נכות מסוימת, ועל כן שמחתי לקבל את המקרה לידי.


פטור ממס רכישה ילד נכה


המאמר הינו על מס רכישה, ובפרט, על הנחה במס רכישה עקב ילד עם נכות. המאמר יסביר מהם הקריטריונים להנחה במס רכישה לילדים עם נכות בשיעור מסוים, וכן יפרט בהרחבה על התהליך שצריכים לעבור עד לקבלת ההנחה במס הרכישה.


בסיום המאמר, קורא המאמר יידע אם הוא עומד בקריטריונים לפטור ממס רכישה ילד נכה, מה התהליך, וכמובן במידה וירצה מוזמן ליצור קשר על מנת שנייצג אותו בעסקה או בהוצאת הפטור המיוחל.


מהו מס רכישה?


כאשר אדם קונה נכס בישראל (רוכש זכויות במקרקעין), לרוב הוא יהיה מחויב בתשלום מס רכישה לפי מדרגות מס שמתעדכנות בכל לשנה.


מס רכישה מחושב לפי שווי העסקה ושיעוריו מתעדכנים אחת לשנה. שיעורי תשלום המס משתנים בהתאם לפרמטרים שונים בעסקת הרכישה. באופן כללי בדירה "יחידה" יש פטור ממס רכישה עד לסכום גבוה יחסית (1,900,000 שקלים בערך) ובדירה "נוספת" יש תשלום מס רכישה גבוה (8%) מהשקל הראשון.


כך למשל:


1. דירת מגורים יחידה (לרוב פטור דירה ראשונה ואז מיסוי יחסי לפי מדרגות המס).


2. דירת נוספת מעבר לדירה שמוגדרת דירה יחידה (תשלום מס רכישה מלא - 8%).


3. זכויות במקרקעין של מיועדים למגורים (תשלום מס רכישה מלא - 6%).


4. רכישה של דירה כאשר לזוג קיים ילד נכה (0.5% לעורך דין שיודע לנצל את הפטור עבור המשפחה היקרה) - יש לנו את האופציה לקבל פטור ממס רכישה ילד נכה.


כאן המקום להדגיש, שהתשלום משתנה מלקוח ללקוח וכי תפקידו של משרדנו הוא להתאים את תשלום המס, בהתאם למצבו של הלקוח. מידע נוסף ניתן למצוא באתר המשרד.


הנחה במס רכישה לילדים עם נכות


כחלק מהטבות המס שהמדינה נותנת, הורים לילד המקבל גמלת ילד נכה עשויים להית זכאים לתשלום מס רכישה מופחת של חצי אחוז - קוראים לזה פטור ממס רכישה ילד נכה. תנאי בסיס הוא שקניית הדירה תשמש למגורי הילד, כלומר, נדרש להראות כי אכן קניית הדירה היא עבור הילד, ושכל מעבר הדירה לרווחתו ולמענו. עורך הדין למקרקעין המנהל את העסקה יידע להציע פתרונות כדי להוכיח לרשות המסים שהמגורים החדשים דרושים לצורך טיפול בילד.


כיצד פטור ממס רכישה ילד נכה מתבצע בפועל?


חשוב לדעת, בראש ובראשונה, כאפוטרופוסים של הילד, ההורים צריכים לקבל את אישור בית המשפט לשימוש וניצול פטור ממס רכישה. במקרים אלו בית המשפט בוחן כל מקרה לגופו ובצורך של הילד. על כן במהלך התהליך משרדנו מגיש עבורכם את הבקשה ומלווה אתכם לאורך כל התהליך.


הנחיית רשות המסים בדבר פטור ילד נכה


מיום 2/9/2019 ולאור הנחיה של המשנה למנהל לרשות המסים, הורים לילד עם אחוזי נכות קבועים אינם נדרשים לעבור ועדה רפואית של ביטוח לאומי. המידע מועבר ישירות לרשות מיסוי מקרקעין ללא צורך באישור על שיעור הנכות.


פטור ילד נכה בפרקטיקה


עם זאת, לצערנו בפועל ובפרקטיקה, יש לא מעט מקרים שנצטרך להגיש למוסד לביטוח לאומי בקשה לקביעת אחוזי נכות על ידי ועדה רפואית עבור פטור ממס רכישה ילד נכה. הוועדה תבחן את הן את הזכאות של הילד והן את אחוזי הנכות, בהתאם למסמכים הרפואיים שעורך הדין שלכם יציג.


כמובן שלאחר אישור בית המשפט, משרדנו מגיש עבורכם כחלק מהטיפול את הבקשה בצירוף כל המסמכים הרלוונטיים ומגיש השגה (אם יש צורך בכך) למחלקת מיסוי מקרקעין לצורך קבלת ההנחה.


זאת ועוד, חשוב לבדוק את הדברים הבאים:


• אכן יש אחוזי נכות לילד, שיעור מתחת ל-50% לא מקנה הנחה.


• ניתן להגיש את הבקשה לפטור גם לאחר הרכישה עצמה ואפילו לאחר ששילמתם כבר מס רכישה מלא (ואז תקבלו החזר).


• הצטיידו במסמכים רפואיים.


• יש צורך באישור בית המשפט לפטור ממס רכישה ילד נכה.


ביצעם עסקת מכר בעבר? עדיין כאן בשבילכם


גם אם קניתם דירה לפני כמה שנים, עדיין המאמר הזה יכול להיות רלוונטי עבורכם. כל עוד לא חלפו ארבע שנים מיום העסקה ניתן לבקש את הפטור גם רטרואקטיבית. אם טרם חלפו ארבע שנים תוכלו לפנות למשרדנו וניתן להגיש בקשה לתיקון שומה עבורכם.


חשוב לדעת - ניתן לקבל הנחת פטור ממס רכישה ילד נכה במקרה של נכות בשיעור 100% ומעלה, רק פעמיים במהלך החיים. אין צורך לרשום את הדירה על שם הילד, אלא רק להוכיח שהילד מתגורר בדירה.


משרדנו מזמין אתכם ליצור קשר במגוון ערוצי התקשורת שלנו בכדי לקבל מידע נוסף על פטור מס רכישה ילד נכה (השיחה ללא תשלום).