לאחרונה נקבע בבית משפט השלום בקריות עונשה של אישה אשר הורשעה בגניבת תכשיטים מתוחכמת ובהחזקת תכשיטים גנובים. האישה, בעלת עבר פלילי עשיר ואם צעירה, הצליחה לגנוב תכשיטי זהב ויהלומים משלוש חנויות שונות במהלך תקופה שנמשכה כחודש, בשווי כולל של 99 אלף שקלים. כאשר המשטרה הגיעה לביתה, נדהמו השוטרים לגלות בחדר השינה כ-65 תכשיטים גנובים.

 

השופט נדרש לאזן בין הצורך בענישה המתייחסת לחומרת העבירות הפליליות שביצעה ולעברה הפלילי המכביד של האישה, ובין שיקולי שיקום, לרבות העובדה שמדובר באישה צעירה עם שני ילדים רכים, המגדלת את תינוקה בכלא וטוענת כי היא סובלת מקלפטומניה.

 

בסופו של דבר, הוטלו על הנאשמת עשרה חודשי מאסר בפועל, כאשר שישה מהם יתווספו לעונש שהיא כבר מרצה. בנוסף, הוטל עליה מאסר על תנאי של חודשיים למשך תקופה של 18 חודשים, ופיצוי של 15 אלף שקלים לאחד המתלוננים.

 

כיצד הצליחה האישה להסיח את דעתם של המוכרים ולגנוב תכשיטים בשווי כה רב?

 

על פי כתב האישום, האישה, בת 35, ביצעה שלוש עבירות גניבה נפרדות בחנויות תכשיטים בנהריה, בפתח תקווה ובקריית אתא. בכל המקרים היא נכנסה לחנות והסיחה את דעתו של בעל העסק בזמן שהסתירה תכשיטים יקרי ערך בתיקה או בכיסיה.

 

באירוע הראשון בנהריה, היא גנבה שני צמידי זהב בשווי של יותר מ-6,000 שקלים לאחר שהסתירה אותם מאחורי הטלפון הנייד שלה. בחנות בפתח תקווה, היא נטלה שלושה צמידים בשווי כולל של יותר מ-20 אלף שקלים. הגניבה המשמעותית ביותר התרחשה בקריית אתא, שם הנאשמת הצליחה לגנוב תכשיטים בשווי של יותר מ-70 אלף שקלים, כולל צמיד זהב כבד במשקל של כ-70 גרם, שתי שרשראות יהלומים וטבעת יהלום.

 

האם יש היתכנות לשיקום בכלא לאחר ששיקום קהילתי נכשל?

 

במהלך הדיון התייחסו הצדדים לעברה הפלילי המכביד של הנאשמת, הכולל עבירות רכוש קודמות. היא אף הייתה מעורבת בעבר בתוכנית שיקום במסגרת בית המשפט הקהילתי. תוכנית זו, שנועדה לתת הזדמנות לעבריינים לשקם את חייהם מחוץ לכותלי הכלא, הייתה אמורה להיות נקודת מפנה עבור הנאשמת, אך היא נכשלה בהשלמתה.

 

העבירות הנוכחיות בוצעו בזמן שהמתינה לערעור על עונש מאסר קודם שהוטל עליה. מעבר לכך, מדובר באם לשני ילדים קטנים, כאשר אחד מהם - תינוק רך - נמצא איתה בכלא.

 

הפרקליטות הבהירה כי אין להתחשב בשיקולי שיקום בקביעת העונש, לאור כישלונו של ניסיון השיקום הקודם ולאור חומרת העבירות, וביקשה להטיל עליה עונש מאסר של 34 חודשים, לצד עונשים נלווים.

 

מנגד, סנגורה של הנאשמת טען כי היא סובלת ממחלה פסיכיאטרית שלא טופלה כראוי במהלך השנים, כאשר הוא רומז שמדובר בקלפטומניה, וכי יש להתחשב במצבה המשפחתי הייחודי. הוא הדגיש את תמיכת בעלה ואת רצונה הכן להשתקם, וטען כי יש הצדקה לסטות ממתחם הענישה ולהקל עליה בשל נסיבות אלו.

 

אילו שיקולים הביאו לקביעת עונשה של האישה, ומהו העונש שנקבע?

 

במהלך הדיון הבהיר השופט כי יטיל עונש אחד כולל עבור כל העבירות שביצעה האישה. הוא התייחס לכך שמדובר בעבירות שהנאשמת תכננה מראש, ולסכום המשמעותי של התכשיטים הגנובים.

 

עוד התייחס השופט לעובדה שהאישה מבצעת שוב ושוב עבירות רכוש ואינה מצליחה להירתם להליך שיקום, כך שאין הצדקה לסטות ממתחם הענישה ואין מנוס אלא לקבוע עונש מאסר משמעותי. עם זאת, השופט התחשב בגילה צעיר ובנסיבות חייה והחליט להימנע מהטלת קנס.

 

בסופו של דבר ולאחר בחינה של מדיניות הענישה הנהוגה במקרים אחרים של גניבת תכשיטים יקרי ערך, השופט גזר על הנאשמת לרצות עשרה חודשי מאסר מאחורי סורג ובריח, כאשר שישה מהם יתווספו לעונש המאסר שהיא כבר מרצה בימים אלו.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

נוסף על כך, הוטל עליה מאסר על תנאי של חודשיים למשך תקופה של 18 חודשים, וכן תשלום פיצוי של 15 אלף שקלים לאחד המתלוננים, אשר לאור מצבה הכלכלי והמשפחתי של הנאשמת, היא תוכל לשלמו ב-15 תשלומים חודשיים.

 

ת"פ 32858-01-24


עודכן ב: 14/10/2024