בפסק דין שניתן לאחרונה בבית משפט השלום בנוף הגליל-נצרת, קיבל השופט ריאד קודסי תביעה שהוגשה בגין תלונת שווא במשטרה, בטענה כי האישה הנתבעת הגישה נגד התובע תלונה במשטרה על אירוע שכלל לא התרחש.


לפי כתב התביעה, האישה הגישה תלונה במשטרה בשנת 2021, ובה טענה כי התובע ירק עליה וחסם את נתיב נסיעתה באמצעות רכבו. ואולם, התובע הצליח להוכיח באמצעות אישור ממשרד הפנים כי באותה עת שהה בארצות הברית, שם טייל במשך שלושה חודשים.


השופט קבע כי מאחר שהתובע הוכיח שלא היה בארץ, מדובר בתלונת שווא אשר גרמה לו עוגמת נפש. התביעה התקבלה והאישה חויבה בפיצויים בסכום של 7,000 שקלים, וכן בתשלום הוצאות ושכר טרחת עורכי דין בסך של 3,000 שקלים.


מהי עוגמת הנפש שנגרמה לתובע בעקבות תלונת השווא?


במהלך הדיון, העידו שני הצדדים בפני בית המשפט. התובע טען כי הידיעה על התלונה קלקלה את הטיול שלו בארצות הברית, וביקש פיצוי של 15 אלף שקלים בגין עלות כרטיס הטיסה וכן פיצוי בסך 55 אלף שקלים עבור עוגמת נפש.


בעדותו, סיפר כי העקבות התלונה שהוגשה נגדו במשטרה, המשטרה פנתה אל אמו וביקשה ממנה שתיצור איתו קשר, מבלי להסביר את מהות הפנייה. אמו שנבהלה מפניית המשטרה יצרה איתו קשר בזמן שהותו בארצות הברית, ומאותו רגע לדבריו הוא נכנס ללחץ וטיולו נהרס בעקבות זאת.


התובע הדגיש כי לא חיפש כסף אלא רצה רק שהנתבעת תעזוב אותו בשקט, וכי הוא מעוניין לחיות את חייו בשלווה עם משפחתו. לטענתו, תלונת השווא של הנתבעת גרמה לו לנזק נפשי גדול ואף לנזקים כספיים אדירים.


מנגד, האישה עמדה על גרסתה כי אכן ראתה את התובע באירוע המדובר, למרות הראיות שהוצגו לגבי שהותו בחו"ל. היא תיארה כיצד באותו יום בזמן שנהגה ברכבה, רכב אחר שהיה על הכביש בסמוך אליה ניסה לחסום אותה ואף להוריד אותה מנתיב נסיעתה. לטענתה, היא זיהתה את התובע, ועל סמך היכרותה המוקדמת איתו הוא האדם היחיד בחייה שיכול להתנהג כלפיה בצורה כזו.


היא טענה כי עוד לפני האירוע המדובר, התובע נהג לרדוף אחריה עם רכבו וכי הגישה תלונות רבות במשטרה בעניין זה. הנתבעת אף הזכירה אירועים קודמים שבהם לטענתה התובע איים עליה ופגע ברכבה.


לטענתה, באמצעות תביעה זו, התובע מנסה להתעשר על חשבונה וממשיך להתנהל באופן שמתעלל ופוגע בה, וכי היא חוששת לחייה. עוד טענה כי המשטרה סגרה את התלונה יום לאחר שהוגשה, כך שזה לא סביר כי התובע שב לישראל רק בכלל אותה תלונה.


לאור אישור משרד הפנים על שהייתו של לתובע בחו"ל במועד שבו נטען כי איים על הנתבעת וירק על רכבה, השופט העדיף את גרסת התובע על פני גרסת הנתבעת, וקבע כי הוכח שמדובר בתלונת שווא אשר גרמה לגבר עוגמת נפש בשיעור מסוים.


כמו כן, במקרה זה האישה לא רק הגישה תלונה שהתבררה כשגויה, אלא גם עמדה על גרסתה בבית המשפט למרות הראיות הברורות שהוצגו כנגד גרסתה, והשופט התייחס לכך בפסיקתו.


עם זאת ואף שהשופט קבע כי אכן נגרמה לתובע עוגמת נפש, הוא דחה את הטענה שכל טיולו נהרס, שכן הגבר לא הפסיק את הטיול ושב ארצה רק כחודשיים וחצי לאחר שנודע לו על התלונה במשטרה.


מהן ההשלכות המשפטיות הצפויות בגין תלונת שווא?


הגשת תלונת שווא עלולה לגרור אחריה השלכות משפטיות ופיצויים כספיים. במקרה זה, אף על פי שהתלונה נסגרה במהירות על ידי המשטרה, בית המשפט מצא לנכון לפסוק פיצוי לתובע בגין הנזק שנגרם לו.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית


עם זאת, בתי המשפט נוקטים זהירות בפסיקת פיצויים בגין נזק נפשי. התובע נדרש להוכיח את הנזק שנגרם לו, ובמקרה זה לא הצליח להוכיח את מלוא הסכום שתבע. זוהי תזכורת חשובה כי לא די בטענות כלליות לנזק נפשי, אלא יש צורך בראיות ממשיות להוכחת הנזק והיקפו.


תאד"מ 9993-11-21