לאחרונה דן בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע בתביעתה של אישה כנגד בעלה לשעבר, בטענה שסבלה ממנו התעללות נפשית, מינית ופיזית במהלך נישואיהם. האישה דרשה פיצויים בסך מיליון שקל.


בני הזוג היו נשואים 38 שנים, עד שנת 2020. במהלך השנים נולדו להם ארבעה ילדים, אחד מהם נפטר באופן טרגי. האישה טענה שסבלה מאלימות לאורך כל שנות הנישואין, כולל לאחר מות בנם, ושהאלימות גרמה לה נזקים פיזיים ונפשיים קשים, ופגעה בכבודה ובמעמדה. היא דרשה פיצויים בגין עוגמת נפש, פגיעה בבריאות ופגיעה בכבוד האדם.


הבעל הכחיש את כל הטענות, טען שמעולם לא התעלל באשתו, וכן שהיא מנסה להוציא ממנו כסף ולא הציגה כל ראיה להוכחת טענותיה.
מומחה מטעם בית המשפט בתחום הפסיכיאטריה קבע שהאישה סובלת מהפרעת דחק פוסט טראומתית מורכבת כתוצאה מהאירועים שעברה, וכי הערכתו היא שאירועי ההתעללות אכן אירעו כפי שהאישה מתארת.


האישה תיארה מסכת התעללות שנמשכה שנים, הגבר הכחיש את כל טענותיה


במסגרת התביעה, טענה התובעת שעברה התעללות קשה מצד בעלה לאורך שנות נישואיהם, ובין היתר התעללות פיזית הכוללת אלימות וכליאה, התעללות נפשית הכוללת קללות, השפלות ואיומים, וכן התעללות מינית הכוללת אונס, והתייחסות אליה כאל "שפחת מין" שנועדה לספק את תאוותיו המיניות של בעלה בניגוד לרצונה.


לטענתה, היא סבלה מפחד, בושה וחוסר אונים, ולא הייתה מסוגלת להתנגד מחשש לאלימות ואיומים. היא ניסתה להתלונן במשטרה אך התיק נסגר מחוסר ראיות.


נוסף על כך, האישה טענה שבעלה לשעבר התרועע עם נשים אחרות ואף הביא אותן לביתם המשותף, וניהל קשר רומנטי עם אישה אחרת בזמן מחלתה הקשה של התובעת.


למרות מראית העין החיצונית של זוגיות נורמטיבית, טענה האישה, בפועל חייהם המשותפים היו קשים ואלימים.


מנגד, הנתבע הכחיש בתוקף את כל טענותיה של אשתו לשעבר וטען כי בעקבותיהם חייו התהפכו מקצה לקצה: מאדם שומר חוק ומתנדב הפך לחשוד בפלילים, ומבעל ואב אוהב הפך לאב שילדיו מתנכרים לו.


הגרוש טען כי עבר שתי בדיקות פוליגרף שהוכיחו את חפותו וציין כי התיק נגדו במשטרה נסגר מחוסר ראיות. לטענתו, חיי הנישואין היו טובים, אלא שהתובעת השתנתה לאחר פטירת בנה ואביה. עוד טען כי יש לה רקע פסיכיאטרי שלא היה ידוע לו, וכן כי עזבה את הבית בלי סיבה תוך גניבת מאות אלפי שקלים משותפים.


מכלול העדויות והראיות הביאו את השופטת למסקנה כי יש לקבל את התביעה


השופטת מצאה את עדות התובעת מהימנה. למרות סתירות מסוימות בעדותה, השופטת קבעה כי הן אינן נוגעות בליבת טענותיה לגבי התנהגות אלימה מצד הנתבע. השופטת נתנה משקל רב לכך שהאישה סבלה מפוסט טראומה כתוצאה מהאירועים שעברה, ומצאה גם את עדות בתה של מהימנה. הבת תיארה "גיהינום" בבית וסיפרה על מקרים שבהם ראתה את אביה מתנהג באלימות כלפי אמה.


כמו כן, השופטת מצאה כי התנהגות הגבר לאורך השנים לא תומכת בגרסתו. הוא לא הכחיש אירועים ספציפיים שפורטו, לא ניסה להסביר התנהגויות אלימות שתיארו האישה והבת, ואף אישר כי קיים מערכת יחסים עם אישה אחרת במהלך הנישואין.


השופטת דחתה את טענותיו כי מערכת היחסים בינו לבין אשתו לשעבר הייתה טובה, והבהירה כי חוסר ראיות פליליות אינו מעיד בהכרח על כך שהאירועים לא אירעו, וכי יש להביא בחשבון גם את עדויות התובעת והבת וחוות דעת המומחה.


בסופו של דבר, השופטת קבעה שבמאזן ההסתברויות, האישה הוכיחה כי סבלה מאלימות פיזית ומילולית מצד הגבר לאורך חיי הנישואין. כתוצאה מכך, חויב הנתבע לשלם לה פיצויים בסכום של 150 אלף שקלים עבור נזק שאינו ממוני ועניינו כאב וסבל. עוד חויב הגבר בפיצויים מוגברים בסכום של 50 אלף שקלים נוספים.

 

יש לך שאלה?

פורום בית משפט לענייני משפחה


מעבר לפסיקת סכום הפיצויים, חייבה השופטת את הנתבע לשלם את הוצאות המשפט בסכום של עשרת אלפים שקלים, וכן לשאת בשכר טרחת עורכי הדין בסך של 20 אלף שקלים ובשכר הפסיכיאטר בהתאם למה ששולם לו ועל פי הצגת קבלות.

 

תלה"מ 29911-05-19