לאחרונה ניתן בבית משפט השלום בקריות גזר דין לגבר כבן 42 שהורשע בריבוי עבירות מרמה, אשר ביצע עם בת זוגו. על פי כתב האישום שבגינו הורשע במסגרת הסדר טיעון, הנאשם פעל במספר דרכים כדי להונות אנשים. הוא התחזה למפונה מאזור הצפון עקב המלחמה, המציא סיפורים כוזבים על כך שרכבו ננעל וניצל את אמון קורבנותיו כדי לקבל מהם כספים. הנאשם פגע באנשים מכל שכבות האוכלוסייה, ביניהם חיילים שחזרו מפעילות מבצעית, נשים לאחר לידה וקשישים.


אף על פי שבני הזוג ביצעו את העבירות ביחד, גזר הדין ניתן בעניינו של הגבר בלבד. בת הזוג הופנתה לשירות המבחן ועונשה ייקבע בהליך מקביל.


בני הזוג טענו שהם מפונים מהצפון ושרכבם ננעל, וקיבלו אלפי שקלים מקורבנותיהם


לפי כתב האישום הכולל 16 אישומים, בני הזוג ניגשו לאנשים באזור הקריות וסיפרו להם במקרים מסוימים שרכבם ננעל, במקרים אחרים שהם מפונים מצפון הארץ ובמקרים נוספים שהאישה ילדה לאחרונה, כל זאת במטרה לקבל כספים במרמה.


במקרה אחד שאירע בסוף אוקטובר 2023, ניגשו הנאשם וזוגתו אל גבר ברחוב וסיפרו לו סיפור שקרי כי רכבם ננעל והם נותרו ללא דרך לחזור הביתה. הגבר שרצה לעזור נתן להם סכום של כ-200 שקלים ואף את כרטיס האשראי שלו, עם הקוד הסודי, כאשר השניים מבטיחים שיחזירו לו את הכסף בהקדם. במקום זאת, ניצלו בני הזוג את נדיבותו של האיש וגנבו ממנו סכום של 3,905 שקלים.


במקרה אחר, לקחו בני הזוג סכום של 200 שקלים מקטין בן 16, בטענה שהאישה ילדה לפני מספר ימים וזקוקה לכסף עבור התינוק.


נוסף על מעשי המרמה, לאחר שהנאשם כבר נעצר על ידי המשטרה, הוא עקר את אחד משלבי הסורגים בכניסה לתאו ויצר פתח אשר דרכו ברח. הוא דחף שוטר שעמד בדרכו ונמלט מהתחנה. ארבעה שוטרים רדפו אחריו, אך הוא הצליח להתחמק מהם ורק לבסוף נתפס מסתתר בתוך שיח. על כן הורשע הנאשם גם בעבירות של בריחה ממעצר ותקיפת שוטר.


רוב העבירות בוצעו לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל תוך ניצול טוב לבם של אזרחים


הפרקליטות טענה כי מדובר בריבוי עבירות חמורות שפגעו קשות בערכים המוגנים של קניין, ביטחון הציבור ושלטון החוק. היא הדגישה את חומרתן של עבירות המרמה, שכן הנאשם ניצל את חולשותיהם של אנשים פגיעים ועשה בהם שימוש ציני. בנוסף, היא ציינה כי תקיפת השוטר מהווה פגיעה קשה בסמכות וביכולת של המשטרה לאכוף את החוק.


מכיוון שלנאשם יש גם עבר פלילי, טענה הפרקליטות כי יש להטיל עליו עונש הכולל 42 חודשי מאסר מאחורי סורג ובריח, בצירוף עונשים נלווים.


מנגד, הסנגורית טענה כי הגבר ביצע את העבירות מתוך מצוקה כלכלית קשה. היא הסבירה כי הוא נקלע לחובות כבדים, ולא מצא דרך אחרת להתפרנס. הסנגורית הדגישה את נכונותו של הנאשם לשקם את חייו וביקשה מבית המשפט להטיל עליו עונש מותנה או עבודות שירות, תוך התחשבות בנסיבותיו האישיות.


לאור סיכויי שיקום נמוכים ועברו הפלילי של הנאשם, הוא נשלח למאסר בפועל


השופט יוסי טורס קיים דיון מעמיק בטענות הצדדים וניתח את הראיות שהוצגו בפניו. בנוגע לעבירות המרמה, קבע השופט כי הנאשם פעל בצורה מתוחכמת ושיטתית, תוך שהוא מנצל את חולשותיהם של אנשים פגיעים. הוא הדגיש כי עבירות אלו גרמו נזק כלכלי לקורבנות בסכום כולל של כ-7,000 שקלים, אך בעיקר פגעו קשות באמון שלהם במערכת ובזולתם.


בנוגע לבריחתו של הגבר ממעצר ותקיפת השוטר, ציין השופט כי התנהגות זו פוגעת ביכולת של המשטרה לאכוף את החוק ולשמור על הסדר הציבורי.


לאחר ששקל את כל הטיעונים והראיות, קבע השופט שאין הצדקה לחרוג ממתחם הענישה הכולל מאסר בפועל של כמה חודשי מאסר ועד 18 חודשי מאסר, מכיוון שחריגה מהמתחם מוצדקת רק במקרים שבהם יש סיכויי שיקום, ובמקרה זה לא נשלח תסקיר של שירות המבחן בעניינו של הנאשם.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי


השופט גזר על הנאשם עונש של 12 חודשי מאסר בפועל, ארבעה חודשי מאסר על תנאי ופיצוי כספי משמעותי ל-15 קורבנותיו בסכום כולל של 7,335 שקלים. השופט הדגיש כי עונש זה נועד להרתיע את הנאשם ואת הציבור מפני ביצוע עבירות דומות, וכן כדי לשקם את האמון הציבורי בשלטון החוק.

 

ת"פ 35251-11-23