תביעות בנושאי צרכנות תופסות נתח נכבד מכלל התובענות הייצוגיות המוגשות לבתי המשפט. חלק מהן מניבות תוצאה משמעותית, העונה לתכליות שקבע המחוקק לתביעה הייצוגית- הרתעה מפני הפרת הדין ופיצוי הציבור בגין נזקיו.
לעיתים נדירות מצליחה תובענה ייצוגית להעמיד בחזית המחלוקת את הנזק ה"בלתי ממוני", זה שנגרם לצרכן בגין הפגיעה בזכותו הצרכנית הבסיסית- הזכות לקבל את מלוא המידע כולל כמובן מחיר לפני הרכישה, להשוות ולהחליט האם הרכישה כדאית. נזק מסוג זה מכונה "נזק בלתי ממוני", כשהכוונה לכך שהוא אינו בסכום הנזק הממוני הישיר (כדוגמה- הפרשי מחיר) שנגרם ללקוח עקב הפרת הדין.
ציבור הלקוחות יקבל פיצוי בסך של כמיליון וחצי ש"ח
בית המשפט המחוזי בחיפה אישר לאחרונה הסדר פשרה בתובענה ייצוגית, שבזכותו יוענק לציבור הלקוחות פיצוי בסכום של כמיליון וחצי ש"ח.
התובענה הייצוגית הוגשה באמצעות עוה"ד אורלי בן עמי, המתמחה מזה שנים בתחום התובענות הייצוגיות ורשמה לזכותה הצלחות מרשימות, נגד רשת הציוד המשרדי קרביץ, בטענה שלא סימנה את מחירי המוצרים הנמכרים מאחורי הדלפק. ללקוח אין גישה למוצרים אלה, ואין לו כל אפשרות לברר עצמאית מהו מחירם לפני רגע התשלום בקופה. לגבי מוצרים כאלה, קובע חוק הגנת הצרכן כי יש לסמן את מחירם באופן שהלקוח העומד מעבר לדלפק יוכל לראותו בקלות ובאופן עצמאי, ללא אי הנעימות הכרוכה בבקשת סיוע מהקופאי בטרם יחליט האם הרכישה כדאית.
המוצרים הונחו מאחורי הדלפק ללא סימון מחירים
התובעת המייצגת, צרכנית בעלת מודעות ונכונות לעמוד על זכויותיה, תיעדה לאורך זמן ובסניפים רבים את המוצרים שמאחורי הדלפק, ללא סימון מחיר. ברשת קרביץ הונחו מאחורי הדלפק מוצרים יקרים יחסית, כמו ראשי דיו, זיכרונות ניידים וכדומה. קרביץ המשיכה במחדל זה גם לאחר שהתובעת המייצגת פנתה אליה והתריעה על כך. הרשת טענה כי המחירים דווקא סומנו, והוסיפה טענה מקובלת ונפוצה בקרב נתבעות בתובענות ייצוגיות- טענת ה"טעות הנקודתית" שהתרחשה למרבה הפלא- רק בסניפים שבהם המבקשת תיעדה, ורק ברגע התיעוד.
לאחר הליכים משפטיים שנמשכו כמעט 3 שנים, במהלכם החלה קרביץ לסמן את המחירים בהתאם לדין, הוגש לביהמ"ש הסדר פשרה שהושג בסיועו של המגשר עוה"ד שלמה כהן.
קשיים בכימות הנזק הממוני בהיעדר נתונים מספיקים מהעבר
במקרה זה, התעוררו קשיים בכימות הנזק הממוני- דהיינו ההפרש בין מחיר המוצרים ברשת קרביץ לבין מחירם ברשתות אחרות, בהיעדר נתונים מספיקים מהעבר. בשאיפה להגיע להסדר שיפצה את הלקוחות באופן הוגן, הסכימו הצדדים כי הפיצוי יינתן בגין הנזק הבלתי ממוני, הנובע מפגיעה ביכולתו של הלקוח לקבל החלטה מושכלת ומבוססת לאחר השוואה בין רשתות שונות, האם לרכוש, היכן ואיזו כמות. חישוב הנזק התבסס על מספר הלקוחות שרכשו בסניפים בהם לא סומנו המחירים.
במסגרת ההסדר שיפורסם גם באתר האינטרנט של קרביץ, יזכה כל לקוח שירכוש ראש דיו (באמצעות אתר האינטרנט או בחנויות) בהטבה: 50% הנחה מהמחיר לצרכן של חבילת נייר צילום (בנוסף לכל מבצע אחר על נייר צילום) או עט 'פנטל' שמחירו לצרכן 10 ש"ח, או הנחה בסכום של 10 ש"ח ובלבד שסכום הקניה הכולל יהיה מעל 100 ש"ח. כל זאת עד לסכום מצטבר של כמיליון וחצי ש"ח- סכום נכבד ומשמעותי בתביעה בנושא אי סימון מחירים.
כדי שהסדר הפשרה לא יביא לעלייה במכירות ולהקטנה של אפקט ההרתעה, הוסכם כי דבר ההטבה יפורסם ללקוחות לאחר סיום רכישת המוצרים שבחרו, אך לפני התשלום עבורם.