לפי חוק התובענות הייצוגיות, התשס"ו – 2006, לא ניתן להגיש תביעה ייצוגית נגד כל מוסד ובגין כל עילה. כלומר, מדובר ברשימה סגורה שרק המחוקק יכול לשנותה. במסגרת רשימה זו נקבע שניתן להגיש תביעה ייצוגית נגד תאגיד בנקאי, לרבות קופת גמל, בגין קשר שבין המוסד ללקוח, גם אם לא התקשרו בעסקה. אולם, האם עקרון זה חל גם על סיטואציה של דיווח על עיקולים וכספים במסגרת הליכי הוצאה לפועל? על כך הדיון הבא.
יש לכם שאלה?
פורום תביעות ייצוגיות
פורום גביית חובות
פורום הוצאה לפועל
במקרה דנן, בית המשפט דן בעתירה למחיקה על הסף של בקשה לאישור תביעה ייצוגית. המשיבים לבקשה היו זוכים שונים בתיקי הוצאה לפועל. כל אחד מהם פנה ללשכת ההוצאה לפועל במטרה לגבות את חובו. לשם כך, הם פנו לבנקים ולחברות ביטוח, המבקשים בבקשה זו, שנדרשו לעקל כספים של חייבים. הליכי עיקול אלו בוצעו באמצעות התקשורת האלקטרונית. המשיבים טענו שהמעבר לשיטת תקשורת זו הביא לגידול מהותי בהטלת עיקולים על נכסי חייבים, ובפרט אלו שבוצעו על ידי בנקים, חברות ביטוח וקופות גמל.
עבור כל בקשה לעיקול שהוגשה על ידי המשיבים, הם נדרשו לשלם עמלה שנעה בין תשעה לשבעה שקלים. עם זאת, המבקשים לא מסרו תשובות מפורטות לבקשות, או לא מסרו כלל. יתרה מזאת, גם כשניתנה תשובה, פעמים רבות היא הגיעה באיחור ניכר. כל זאת בניגוד לדין. כאשר המשיבים ביקשו הבהרה לתשובות, הם נדרשו לשלם ארבעה שקלים נוספים.
טיעוני הצדדים
לטענת המשיבים, גביית התשלום על ידי המבקשים נעשתה שלא כדין ובניגוד להוראות החוק. בנוסף, התשלום נגבה תוך הטעייה של המשיבים והעיכוב בהליכים גרם להם נזקים. במסגרת התביעה הייצוגית, הם עתרו להשבת הכספים עבור שירותים שלא קיבלו בפועל, בניגוד למצג שהוצג בפניהם טרם ההתקשרות עם המבקשים.
לטענת המבקשים, לנוכח הוראות החוק, הרי שהמשיבים כלל לא היו לקוחות של הבנקים ולא היה בין הצדדים קשר אישי או אחר. על כן, לא הייתה עילה לתביעה ייצוגית. עוד הודגש שהשירות שניתן על ידי הבנקים למשיבים לא היה שירות בנקאי במובן של חוק תובענות ייצוגיות ולכן לא התקיימו התנאים להגשת תביעה ייצוגית נגדם. לפיכך, היה על בית המשפט למחוק את הבקשה לאישור התביעה כייצוגית. המשיבים התנגדו למחיקה.
מיהו הלקוח של הבנק?
על מנת להשיב לשאלה זו, השופטת סקרה את הדין הישראלי, וקבעה שלקוח הוא כל מי שמקבל שירות מהבנקאי. שירות זה יכול להינתן לכל אחד ואין צורך להיות בעל חשבון בבנק, אך הוא חייב להיות מסוג השירותים שניתנים על ידי הבנקים. קרי, שירות כספי ודומה לו. זאת לצד שירותים נוספים אותם הבנק מוסמך להעניק מכוח חוקים ספציפיים כגון, דיווח על נכסים וכספים של חייבים וביצוע האמור בחוק ההוצאה לפועל. כלומר, הטלת עיקולים. על כן, נקבע שברמה העקרונית, ניתן היה להגיש נגד הבנקים תביעה ייצוגית במקרה זה.
מיהו הלקוח של חברת הביטוח?
עם זאת, התביעה הייצוגית הוגשה גם נגד חברות ביטוח. לפי החוק, ניתן להגיש תביעה ייצוגית נגד חברת ביטוח בקשר לעניין שבינה לבין הלקוח או המבוטח, לרבות חוזה ביטוח או תקנון קופת גמל. זאת גם אם הלקוח לא התקשר בעסקה עם המבטחת בסופו של יום. לעניין זה, נקבע שלקוח הוא כל אדם שחתם על חוזה ביטוח עם החברה, או ניהל משא ומתן לשם מטרה זאת. כלומר, הקשר בין הלקוח לחברת הביטוח נדרש להיות ממושך וארוך טווח, ולא חד פעמי, כמו בדוגמת הבנק. קשר זה הינו הכרחי לצורך הגשת תביעה ייצוגית.
על כן, גם אם חברת הביטוח נדרשה למסור מידע למבקשים מכוח חוק ההוצאה לפועל, בין הצדדים לא נרקם קשר ארוך. אלא, היה מדובר בהתקשרות חד פעמית. לאור האמור לעיל, השופטת קבעה שהתנאים להגשת תביעה ייצוגית נגד חברות הביטוח לא התקיימו. לפיכך, הבקשה לאשר תביעה זו נגד חברות הביטוח נדחתה על הסף.