בפסיקה הישראלית השתרשה ההלכה לפיה בנק חב חובת אמון כלפי לקוחותיו. חוק הבנקאות, התשנ"ד-1994, הרחיב חובה זו והחילה גם על מי שערב ללקוחות הבנקים השונים. חובת האמון נובעת מהכוח והשליטה שיש לבנקים בחיינו ומצופה מהבנקים לנהוג ברמה מוגברת של אחריות ומקצועיות. בפרשה הנידונה אדם אשר חתם על ערבות ללקוחת הבנק, ביקש שתבוטל הערבות עליה חתם עקב הפרת החובה האמורה על ידי הבנק.


יש לך שאלות?
פורום תביעה אזרחית

פורום גביית חובות

פורום הוצאה לפועל

פורום חשבון מוגבל


הנתבע 3 בהליך זה (להלן: הנתבע) חתם על ערבות בלתי מוגבלת לטובת חברה בע"מ. לאחר החברה לא שילמה את הכספים לבנק, הבנק תבע בהליך זה את הנתבע למען מימוש הערבות עליה חתם. הנתבע ביקש שיבוטל כתב הערבות שעליו חתם משום שהבנק הפר כלפיו את חובת האמון. לדבריו, הבנק החתים אדם נוסף אשר היה חדל פירעון וזאת מתוך ידיעה כי הנתבע לא יחתום על הערבות לבדו. כמו כן, נטען כי הבנק אפשר לנתבע לחתום על הערבות, אך לא סיפר לו כי למחרת היום הבנק היה עתיד להגביל את חשבון החברה – דבר אשר הביא לקריסתה באופן מיידי. לבסוף, הנתבע טען כי הבנק לא הסביר לו מה פירושה של ערבות בלתי מוגבלת.


האם בית המשפט ביטל את הערבות שנחתמה או שמא חייב את הנתבע לשלם את חובות החברה?


בית המשפט קבע כי הנתבע לא קיבל הסברים אמיתיים ומהותיים לגבי טופס הערבות ולגבי החוב לו ערב. כמו כן, נקבע כי במועד החתימה על הערבות הבנק לא דיווח לנתבע על כך שכבר במועד זה החברה לא שילמה את חובותיה כסדרם. בעניין זה, נקבע כי "חובת הבנק היא למסור לערב מידע מדויק ואמין, ולא להסתמך על ידיעתו של פלוני או אלמוני, גם אם הוא מנהל בחברה" (כמו הנתבע). על הבנק הורם הנטל להוכיח כי הנתבע ידע את מצבה הכלכלי של החברה, אך נקבע כי הנטל לא הורם, וכפי שנקבע "למעשה ניתן לקבוע את היפוכם של דברים והוא, כי הבנק הציג בפני הנתבע, מצג שאינו נכון, באומרו, כי 'החייבת פורעת חובותיה כסדרם'". כמו כן, נקבע כי "שומה היה על הבנק להדגיש במפורש, כי החברה אינה פורעת חובותיה כסדרם, ולכן, החשבון הוגבל ובכוונת הבנק, לעמוד על ההגבלה, ואף להגביל את החשבון בשנית". בית המשפט גם הבהיר שככל הנראה לו הבנק היה מדווח לנתבע על כך שבכוונתו להגביל את חשבון החברה, כי הנתבע לא היה חותם על הערבות.


בהמשך, בית המשפט קבע כי הנתבע חתם על הערבות תוך שידע כי החתימה תביא להענקת אשראי נוסף לחברה. בית המשפט קיבל את עמדתו של הנתבע, לפיה ברגע שהחברה לא קיבלה את האשראי הנוסף יש לבטל את הערבות.


נקבע כי הבנק אכן הפר את חובת האמון כלפי הנתבע והתביעה כנגד הנתבע נדחתה.