במקרים רבים, בתי הדין לעבודה נדרשים לפסוק בסכסוכי עבודה להם השפעה על כל המשק. זאת בעיקר כאשר הצדדים לסכסוך הם מהמגזר הציבורי. למשל, רופאים או מורים ששובתים במחאה על תנאי העסקתם, משכורתם וכד'. דרך פתרון הסכסוכים הינה מורכבת. לעיתים, נדרשים דיונים סבוכים עד השעות הקטנות של הלילה, המנוהלים על ידי שופט בית הדין. לרוב, השופט מורה לצדדים להציג עמדותיהם בנושאים שונים, במסגרת הליך פתרון הסכסוך. דוגמא לכך ניתן לראות בהחלטה דנא.

 

יש לכם שאלה?

פורום בית הדין לעבודה

פורום זכויות עובדים


במקרה זה, בית הדין לעבודה נדרש לדון בשאלת ביצוע רפורמת "אופק חדש" במערכת החינוך. לצורך כך, נציגי הצדדים התבקשו להגיש עמדתם במספר נושאים שונים שנקבעו על ידי נשיא בית הדין הארצי לעבודה דאז, השופט סטיב אדלר. הנשיא אדלר הטיל על נציגי המדינה ליידע את בית הדין האם ההסכם הקיבוצי שנחתם בינם לבין הסתדרות המורים, ביום 10.09.07 נרשם כדין. בנוסף, הנציגים התבקשו להציג בפני בית הדין את ההסכם. כמו כן, הנציגים התבקשו להמציא העתק של חוזרי מנכ"ל משרד החינוך לדרך יישום רפורמת "אופק חדש" והרפורמה בחינוך העל יסודי, לרבות מסמכים הקשורים לשכר המורים וביצוע ההסכם הקיבוצי. זאת ועוד, הנציגים נדרשו להמציא עמדתם ביחס לדרישת ארגון המורים לשפר את תנאי עבודתם הפיזיים.


באשר לשינוי השכר כתוצאה מהרפורמה, הנציגים התבקשו להביע עמדתם האם השינוי עתיד היה לחול באופן הדרגתי או מיידי. זאת ועוד, השופט הורה לנציגים לפרט את אופן חישוב ערך שעת עבודה של מורה המועסק במשרת הוראה רגילה, על פי הטבלאות שהוצעו. כמו כן, השופט ביקש לפרט את השינוי שעתיד היה לחול בערך שעת עבודה של מורה במשרה רגילה לאחר ביצוע הרפורמה בחינוך העל יסודי.


שאלות נוספות אותן הציג השופט לבירור על ידי נציגי המדינה היו כדלקמן:

  • מה היה מספר בתי הספר בהם המדינה ביקשה להפעיל את הרפורמה בחינוך העל יסודי בשנה שלאחר מכן, ובעתיד הרחוק.
  • האם הרפורמה שהוצעה הייתה עתידה להיות מיושמת על כל המורים או שמא ההצטרפות אליה הייתה מבחירה. בנושא זה, השופט ביקש לבחון האם החלת הרפורמה בבית ספר מסוים הותנתה במספר מורים שביקשו להצטרף אליה, והאם בבית ספר זה יתר המורים היו יכולים להמשיך לעבוד במתכונת הרגילה.
  • האם התלמידים היו עתידים ליהנות מתוספת שעות לימוד במסגרת הרפורמות השונות.
  • נציגי המדינה התבקשו לתת דעתם להצעת ארגון המורים לרפורמה שונה בשם "עוז לתמורה" ולשינויים שנעשו בבתי ספר בהם יושמה הרפורמה הנ"ל.

מנגד, נציגי ארגון המורים התבקשו להגיש את טיוטת ההסכם הקיבוצי שהוצע על ידם כאמצעי לסיום המשא ומתן בין הצדדים. בנוסף, השופט ביקש מהם להשיב על השאלה - האם הסכם זה עתיד היה לחול על כל החברים בארגון המורים, או שמא ההצטרפות הייתה וולונטרית. כמו כן, נציגי הארגון נדרשו להבהיר האם השינוי בשכר ובתנאי העבודה מכוח ההסכם המוצע עתיד היה לחול מיידית לאחר החתימה, או באופן הדרגתי. שאלות נוספות עליהן ארגון המורים התבקש להשיב היו בעניין דרך שינוי השכר ותנאי העבודה והחלתם על המורים בארגון. לבסוף, השופט אדלר קבע מועד בו הצדדים נדרשו להגיש תשובותיהם, על מנת להמשיך לדון במחלוקת.